ida Baggesen - terapiformer fysioterapi 3

Selvomsorgsritualer – en lille guide

Selvomsorg handler om at passe på sig selv og drage omsorg for sig selv. Det kan være svært at finde tid til i en travl hverdag, hvor kalenderen er fyldt med aftaler og praktiske gøremål. Mange opfatter selvomsorg som en luksus fremfor en prioritet i deres liv, og er rigtig gode til at sætte andres behov i første række. I denne lille guide vil jeg komme med nogle eksempler på små handlinger, du hurtigt kan implementere i din hverdag, som en måde at værne om dit mentale helbred. Disse ritualer kan du bruge som inspiration, og som et lille afbræk. Husk at selvomsorg ikke er navlepillende, egoistisk eller overflødigt – du er værdig og fortjener at bruge tid på dig selv. Jeg oplever ofte, at mennesker føler, at de hele tiden skal præstere eller gøre sig fortjente til et åndehul. Der er mange grunde til at prioritere selvomsorg: det er godt for dig, især som en måde at håndtere stress på i hverdagen. Det er en måde at være i kontakt med, hvad din krop og dit sind har brug for for at have det godt. På samme måde som du ikke vil ignorere den røde oliekande, som lyser, når bilen mangler olie, skal du hellere ikke ignorere de små signaler din krop sender til dig.

Eksempler på ritualer:

  1. Gå en tur
  2. Skriv tre ting ned som du er taknemmelig for. En lækker havregrød til morgenmad? En inspirerende podcast? Eller god samtale med en ven?
  3. Lav din yndlingsret. Forsøg at gøre det med bevidst nærvær. Læg mærke til dufte og smage
  4. Ring til en ven eller familie, som du savner og hør hvordan det går
  5. Øv dig i at sige nej. Utrolig mange finde det ualmindeligt svært at sige nej til ting, de ikke har lyst til.
  6. Tag en lur med god samvittighed og giv dig selv plads til at være uproduktiv.
  7. Lav en god kop kaffe
  8. Dans til en god sang eller lave en playliste med sange du kan lide
  9. Afsæt tid til et kreativt projekt. Du kan spørge dig selv, hvad kunne jeg godt kunne lide at bruge tid på som barn?
  10. Log af sociale medier. Vi behøver ikke at være tilgængelige hele tiden scrolle grønnere græs dagen lang

I starten kan det være en god idé, at afsætte et lille tidsrum til dit ritual. Det kan være to minutter til ti minutter på en dag, eller noget som du gør på ugentlig basis. Sænk ambitionsniveauet og start ud langsomt med at skabe din nye vane. Selvomsorg er en meget individuel praksis, og der er ikke en “rigtig” måde at gøre det på. I stedet for at slå dig selv i hovedet når du er overvældet, ked af det og presset, så prøv at støtte dig selv med kærlige handlinger og opmuntring.

God fornøjelse.

Hvis du har brug for hjælp til at arbejde med svære tanker eller følelser, er du meget velkommen til at kontakte os på telefon 31712126, mail, eller booke tid online på hjemmesiden.

Vi tilbyder samtaler med kort ventetid, så du kan starte dit forløb med det samme. Læs mere om os i feltet “Psykologer”.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.